Thursday 12 March 2009

Aku ke yang salah?

Siapakah yg bersalah apabila barang kita yang diambil oleh seseorang tanpa dimaklumkan kepada kita tetiba hilang?
A. Tuan punya barang
B. Orang yg mengambil barang tanpa pengetahuan tuan punya barang
C. Barang itu sendiri
D. Kesemua di atas

Jawapannya ialah D. Kesemua di atas.

Itulah yang terjadi padaku. Laptop sekolah yang dipinjamkan kepadaku telah diambil oleh seorang cikgu lain tanpa pengetahuan aku telah dijumpai berada di kantin tidak bertuan. Siasat punya siasat di dapati cikgu A telah mengambilnya tanpa pengetahuan aku. Dia memohon maaf kepada ku tentang kesilapannya. Yang peliknya laptop tu aku tak dapat ambil balik, sebab GB mintak aku buat show cause letter. Apa hal pulak aku... Bukan aku yang salah. Cikgu A tu lah yang salah. Peduli la takdenya aku nak buat surat tu. Betul la kan dlm situasi ni aku bersalah, Cikgu A tu bersalah, laptop tu pun bersalah (mengikut pandangan GB aku.) Pelik pelik.......

Apa apa pun aku maafkan semua pihak yang terlibat secara langsung atau tak dalam kes ni.

3 comments:

  1. Cian Cikgu Jimmy kite. Tak pasal2 kena bambu dgn GB. Apapun aku nasihatkan next time, jgn buat dah, samada cikgu A mahupun sahabatku, Cikgu Jimmy. Case like this, always happend at school. Yg sinisnya, laptop satu utk satu sekolah, tp cikgu yg nak guna punyalah ramai sampai berebut. Ini pun satu masalah zaman persekolahan sekarang ni. Aku recommend sekolah tu kena buat satu buku log memandangkan laptop tu ada kaki dan satu lagi pasang rantai saiz XXXL baru laptop tu tak hilang. Aku tak bias mana2 individu dan secara profesionalnya aku setuju dgn jawapan yg cikgu Jimmy berikan...semuanya diatas walaupun aku dapat rasakan yg pada mulanya cikgu Jimmy bengang gile dgn cikgu A. So jadikan teladan di masa2 akan datang. Apapun aku simpati dgn apa yg terjadi.

    ReplyDelete
  2. cikgu jimmy..aku phm perasaan bengang ko terhadap kebangangangan cikgu A...pastu lg geram ade ke letak kat kantin tak bertuan....dasat tol....sian ko....

    ReplyDelete
  3. hello geng!!aku baru b'kesempatan masuk blog mung.bukan apa, buat2 bz...heheh..cite pasal laptop sek ni, aku pun ada kisah gak.aku nyer case lak, tak der orang nak tima bila nak return balik pada org yg b'tanggungjawab, let's put A. hari2 aku bawak pegi sek.tapi tak leh nak anta coz si A tak der.berkursus...x ngapelah. bila dah takder, aku bagi la pada orang penting sek yang lainnya, B. tapi si B plak tak nak tima coz dia bkn org yg b'tanggungjawab kononnya..bila dah laptop tak cukup, ada org lain nak guna, tetiba jer si B ni marah2 aku coz tak anta laptop. panas tahap kritikal la aku....dengan tak sedar dirinya, aku sound dia mcm aku lak boss.heheh..the morale of the story is,memang gitu lah adat sekolah, cikgu jimmy...just click ignore for those things that u can ignore.dah maghrib! chow...

    ReplyDelete