Wednesday 5 February 2014

Gol Shakir buat Sabah gigit jari

Kota Bharu: Kelantan terpaksa berhempas pulas untuk menjinakkan Sabah dengan kemenangan tipis 2-1 bagi melayakkan diri ke suku akhir saingan Piala FA di Stadium Sultan Muhammad IV, semalam.
Penyerang gantian, Ahmad Shakir Ali menjadi penyelamat The Red Warriors (TRW) apabila menjaringkan gol kemenangan tuan rumah di penghujung perlawanan.
Bermula babak pertama, Kelantan beraksi garang apabila mula mengasak kubu Sabah seawal minit ke-5 menerusi gerakan pemain Tengku Hasbullah Raja Hassan yang melorongkan bola kepada penyerang import Mohamad Ghaddar namun percubaan pemain Lubnan itu sedikit tersasar ke kiri gawang.
Minit ke-13, tuan rumah terus garang, malah kali ini menerusi pemain tengah import, Mohamed Shawky Aly yang merembat kencang dari luar kotak penalti namun percubaannya itu sekadar menggegarkan palang gol.
Tiga minit berselang, giliran pelawat mengatur serangan balas menerusi penyerang muda, Rozaimi Abdul Rahman yang melakukan percubaan dari luar kotak penalti namun tersasar ke kiri gawang.
Minit ke 22, Rozaimi sekali lagi berpeluang meletakkan Sabah di depan namun rembatan kencangnya melepasi palang gol.
Bagaimanapun di hujung babak pertama, tuan rumah berjaya memecah kebuntuan apabila Shawky Aly menolak masuk ke gawang ketika berlaku kekalutan di dalam kotak penalti sekali gus membolehkan Kelantan berada di depan sehingga tamat babak pertama.
Sepuluh minit selepas babak kedua bermula, Sabah menyamakan kedudukan pada minit ke-55 menerusi jaringan ketua pasukan, Rosdin Wasli yang menolak masuk sepakan percuma Mitrovic Srecko.
Minit ke-72, penyerang gantian, Ahmad Shakir berpeluang menjaringkan gol kedua Kelantan selepas menerima hantaran lintang Mohd Badhri Radzi namun percubaannya tidak menemui sasaran. Ahmad Shakir sekali lagi mensia-siakan peluang terhidang pada minit ke-82 untuk meletakkan Kelantan di depan apabila gagal menyudahkan umpanan Ghaddar di dalam kotak penalti.
Bagaimanapun peluang ketiga yang diperoleh Ahmad Shakir di hujung perlawanan dimanfaatkan sepenuhnya pemain berkenaan yang merembat kencang bola muntah dari dakapan penjaga gol, Irwan Jamil untuk memastikan kemenangan Kelantan.
www.hmetro.com.my

No comments:

Post a Comment